Je hebt van die opdrachtgevers, die zitten eigenlijk gewoon in je hart. Dan gaat het niet per se om het bedrijf zelf, maar om de mensen die er werken. Zo werk ik al meer dan tien jaar voor Nederlandse Expert Groep.

Ik maak al die jaren deel uit het van het vaste redactieteam van hun relatiemagazine dat vier keer per jaar verschijnt. De mensen van het hoofdkantoor, ondernemers en leveranciers heb ik dan ook  goed leren kennen. En vaak heb ik al aan een paar woorden genoeg om te weten wat er wordt bedoeld.

Behalve verhalen voor dit blad schrijf ik teksten voor het jaarverslag en andere (interne communicatie)projecten. Onderstaand interview schreef ik voor het relatiemagazine.

‘Ik wil dicht bij de klant blijven staan’

Als hij in de winkel een propje op de grond ziet liggen, raapt hij het op. Staat er een apparaat scheef? Dat moet worden rechtgezet. Als er een klant voor de deur staat, gaat de winkel open, openingstijd of niet. De dag vóór bezorging moet alles klaarstaan, om mogelijke problemen vóór te zijn. Is het de werkmentaliteit van Expertondernemer Geert Linders die hem zo succesvol maakt? “Dat weet ik niet, alle winkeliers weten hoe het moet”, aldus de ondernemer zelf. “En soms moet je die iets doen wat de klant niet verwacht. Zo repareerde ik een keer een oude kerstengel van een oud vrouwtje, of de bril van een oudere man, dat wordt echt gewaardeerd.”

Elf bussen
Expert Deurne draait al jaren goed, in 2014 startte hij Expert Venray en in 2019 nam hij Expert Horst over. In totaal heeft hij elf bussen rijden, in vijf daarvan rijden witgoedmonteurs, in de andere zes bezorgers. En nu, in 2022 bouwt Geert een eigen logistiek centrum van tweeduizend vierkante meter. Geert: “Twee jaar geleden opende ik een centraal magazijn in het Limburgse Ysselsteyn. Met die vierhonderd vierkante meter dacht ik wel even vooruit te kunnen. Ik dacht eigenlijk: dat komt nooit vol. Maar met de groei van online en actiemomenten als het Korting Festival, zijn er steeds meer momenten waarop we ruimte tekortkomen. Dus daarom besloot ik verder uit te breiden.”

Ruimte
Ysselsteyn ligt in het midden van Deurne, Horst en Venray. En het is het dorp waar Geert zelf woont. Geert: “Dit nieuwe magazijn komt in plaats van het oude. Hiermee kunnen we meteen een stuk efficiënter werken. Er komen vier roldeuren in van elk vijf meter breed. Dat betekent dat we ’s morgens acht bussen tegelijk kunnen laden. Daarmee besparen we elke dag veel tijd. Er is ook voldoende kantoorruimte, een ruime kantine voor de mensen die er werken en een ontvangstruimte voor chauffeurs. Bovenin het magazijn komt een multifunctionele ruimte om bijvoorbeeld cursussen te geven.” In augustus van dit jaar moet het pand worden opgeleverd. Geert: “Dit magazijn geeft ook ruimte om nog eens een partijtje over te nemen. De laatste tijd is er natuurlijk veel schaarste, dan is het zonde als je iets moet afslaan vanwege ruimtegebrek. Als je niks hebt, kun je het ook niet verkopen. Bovendien kun je door groot in te kopen, ook meer inkoopvoordeel halen.”

Recht voor de raap
Wie Geert Linders kent, weet dat hij er geen doekjes omwindt. Zeker voor een (doorgaans zachtmoedige) Limburger is hij behoorlijk recht voor de raap. Geert: “Natuurlijk heb ik ook wel eens stress. Op dit moment stik ik van de rugpijn, door de stress, denk ik. Ik heb nu wel twaalf mensen die ziek zijn of op vakantie, daar word ik echt niet vrolijk van. Maar, en dat is weer het mooie, het team ziet dat óók. Zij zijn op dit soort momenten bereid die stap extra te zetten. Daarom is het zo belangrijk om de juiste mensen in je team te hebben.” En dat ‘juiste’ zit ‘m vooral in de werkmentaliteit, benoemt Geert: “Veel mensen bij ons zijn ouder van vijftig jaar, deze generatie heeft over het algemeen een andere werkmentaliteit en een andere focus dan de jongere generatie.” En er is nog iets. Geert is niet meer de enige eigenaar van het bedrijf: “Toine Bastiaans was bedrijfsleider bij een andere Expert en is in 2020 medeaandeelhouder geworden. Nu kunnen we de druk verdelen en is de toekomst van ons bedrijf gewaarborgd.”

Zelf meedraaien
Met drie vestigingen en de bouw van het magazijn zou Geert al meer dan genoeg werk hebben om achter zijn bureau te blijven zitten. Maar zo zit hij niet in elkaar: “Zoals ze vroeger zeiden: in een vakgarage sleutelt de baas zelf mee. Ik vind het belangrijk om gewoon mee te draaien. Iedereen werkt hard, maar ik wil er wel bij zijn. Als het niet goed gaat, zeg ik er wat van en als het wél goed gaat, doe ik dat ook. Dat is mijn rol als ondernemer, vind ik.” Die rol als ondernemer past hem als een jas, zo blijkt. Op het goeie moment kansen zien én durven pakken, de juiste mensen om je heen verzamelen en ondertussen ook gewoon jezelf blijven. Geert: “Ik weet niet wat het is, het zit gewoon in me. Ik ga op mijn gevoel af en ik vind het gewoon leuk om met die winkels bezig te zijn.” Nu in 2022 dus de bouw van een logistiek centrum, maar wat kunnen we de komende jaren nog meer verwachten? Geert: “Dat weet ik niet. Maar ik wil ook niet te groot groeien. Ik wil dicht bij de klant blijven staan. Een klant moet geen nummer worden, daar ligt voor mij de grens. Als ik één van onze winkels binnenloop en een klant roept: ‘Hé Geert, hoe is ‘t? Nou dát. Dat amicale, dat vind ik nou leuk.”

Je hebt van die opdrachtgevers, die zitten eigenlijk gewoon in je hart. Dan gaat het niet per se om het bedrijf zelf, maar om de mensen die er werken. Zo werk ik al meer dan tien jaar voor Nederlandse Expert Groep.

Ik maak al die jaren deel uit het van het vaste redactieteam van hun relatiemagazine dat vier keer per jaar verschijnt. De mensen van het hoofdkantoor, ondernemers en leveranciers heb ik dan ook  goed leren kennen. En vaak heb ik al aan een paar woorden genoeg om te weten wat er wordt bedoeld.

Behalve verhalen voor dit blad schrijf ik teksten voor het jaarverslag en andere (interne communicatie)projecten. Onderstaand interview schreef ik voor het relatiemagazine.

‘Ik wil dicht bij de klant blijven staan’

Als hij in de winkel een propje op de grond ziet liggen, raapt hij het op. Staat er een apparaat scheef? Dat moet worden rechtgezet. Als er een klant voor de deur staat, gaat de winkel open, openingstijd of niet. De dag vóór bezorging moet alles klaarstaan, om mogelijke problemen vóór te zijn. Is het de werkmentaliteit van Expertondernemer Geert Linders die hem zo succesvol maakt? “Dat weet ik niet, alle winkeliers weten hoe het moet”, aldus de ondernemer zelf. “En soms moet je die iets doen wat de klant niet verwacht. Zo repareerde ik een keer een oude kerstengel van een oud vrouwtje, of de bril van een oudere man, dat wordt echt gewaardeerd.”

Elf bussen
Expert Deurne draait al jaren goed, in 2014 startte hij Expert Venray en in 2019 nam hij Expert Horst over. In totaal heeft hij elf bussen rijden, in vijf daarvan rijden witgoedmonteurs, in de andere zes bezorgers. En nu, in 2022 bouwt Geert een eigen logistiek centrum van tweeduizend vierkante meter. Geert: “Twee jaar geleden opende ik een centraal magazijn in het Limburgse Ysselsteyn. Met die vierhonderd vierkante meter dacht ik wel even vooruit te kunnen. Ik dacht eigenlijk: dat komt nooit vol. Maar met de groei van online en actiemomenten als het Korting Festival, zijn er steeds meer momenten waarop we ruimte tekortkomen. Dus daarom besloot ik verder uit te breiden.”

Ruimte
Ysselsteyn ligt in het midden van Deurne, Horst en Venray. En het is het dorp waar Geert zelf woont. Geert: “Dit nieuwe magazijn komt in plaats van het oude. Hiermee kunnen we meteen een stuk efficiënter werken. Er komen vier roldeuren in van elk vijf meter breed. Dat betekent dat we ’s morgens acht bussen tegelijk kunnen laden. Daarmee besparen we elke dag veel tijd. Er is ook voldoende kantoorruimte, een ruime kantine voor de mensen die er werken en een ontvangstruimte voor chauffeurs. Bovenin het magazijn komt een multifunctionele ruimte om bijvoorbeeld cursussen te geven.” In augustus van dit jaar moet het pand worden opgeleverd. Geert: “Dit magazijn geeft ook ruimte om nog eens een partijtje over te nemen. De laatste tijd is er natuurlijk veel schaarste, dan is het zonde als je iets moet afslaan vanwege ruimtegebrek. Als je niks hebt, kun je het ook niet verkopen. Bovendien kun je door groot in te kopen, ook meer inkoopvoordeel halen.”

Recht voor de raap
Wie Geert Linders kent, weet dat hij er geen doekjes omwindt. Zeker voor een (doorgaans zachtmoedige) Limburger is hij behoorlijk recht voor de raap. Geert: “Natuurlijk heb ik ook wel eens stress. Op dit moment stik ik van de rugpijn, door de stress, denk ik. Ik heb nu wel twaalf mensen die ziek zijn of op vakantie, daar word ik echt niet vrolijk van. Maar, en dat is weer het mooie, het team ziet dat óók. Zij zijn op dit soort momenten bereid die stap extra te zetten. Daarom is het zo belangrijk om de juiste mensen in je team te hebben.” En dat ‘juiste’ zit ‘m vooral in de werkmentaliteit, benoemt Geert: “Veel mensen bij ons zijn ouder van vijftig jaar, deze generatie heeft over het algemeen een andere werkmentaliteit en een andere focus dan de jongere generatie.” En er is nog iets. Geert is niet meer de enige eigenaar van het bedrijf: “Toine Bastiaans was bedrijfsleider bij een andere Expert en is in 2020 medeaandeelhouder geworden. Nu kunnen we de druk verdelen en is de toekomst van ons bedrijf gewaarborgd.”

Zelf meedraaien
Met drie vestigingen en de bouw van het magazijn zou Geert al meer dan genoeg werk hebben om achter zijn bureau te blijven zitten. Maar zo zit hij niet in elkaar: “Zoals ze vroeger zeiden: in een vakgarage sleutelt de baas zelf mee. Ik vind het belangrijk om gewoon mee te draaien. Iedereen werkt hard, maar ik wil er wel bij zijn. Als het niet goed gaat, zeg ik er wat van en als het wél goed gaat, doe ik dat ook. Dat is mijn rol als ondernemer, vind ik.” Die rol als ondernemer past hem als een jas, zo blijkt. Op het goeie moment kansen zien én durven pakken, de juiste mensen om je heen verzamelen en ondertussen ook gewoon jezelf blijven. Geert: “Ik weet niet wat het is, het zit gewoon in me. Ik ga op mijn gevoel af en ik vind het gewoon leuk om met die winkels bezig te zijn.” Nu in 2022 dus de bouw van een logistiek centrum, maar wat kunnen we de komende jaren nog meer verwachten? Geert: “Dat weet ik niet. Maar ik wil ook niet te groot groeien. Ik wil dicht bij de klant blijven staan. Een klant moet geen nummer worden, daar ligt voor mij de grens. Als ik één van onze winkels binnenloop en een klant roept: ‘Hé Geert, hoe is ‘t? Nou dát. Dat amicale, dat vind ik nou leuk.”